måndag, oktober 24

Operations berättelse...

Måndagen den 10 okt åkte jag och Björn upp till Umeå, checkade in på hotellet, gick ut och åt och hade det jätte mysigt hela kvällen :)





















Tisdag morgon kl 8.00 satt jag i väntrummet på Polarkliniken. Fick komma till ett rum.

















Byta om till morgonrock och tofflor, kändes faktiskt lyxigt. (fick behålla trosor på)
En sköterska kom in och visade olika storlekar osv. Jag fick prova lite olika inlägg i en speciell sportbh.
Detta eftersom jag inte varit på någon konsultation innan op.
Läkare, Anders Nilsson, kom in och hälsade. Han visade lite bilder på olika inlägg och storlekar hur dom kan se ut när dom väl sitter i kroppen.
Han föreslog vad han tyckte. Och sen fick jag göra mitt val av inlägg.
Dom berättade vad som skulle hända under op och efter uppvaknandet.
Jag fick gå och kissa. Ganska nervös.
Och sedan gå in till opsalen klockan är då ca 9.30
Fick morfin och andas sovgas...
Gone....

Det första jag minns är att jag känner något stort i näsan. Och ont ont ont runt brösten.... Aaaa!
Sköterskan säger hej.
Jag svarar -Fan alltså, det känns som att jag har en jätte stor snorkuse i munnen.
-Va?
-Jag har en jätte stor kuse i munnen.
-I näsan menar du.
-Jaa..
I mitt huvud snurrar... Shit alltså vad ska jag ta mig till, kan knappt rör armarna men likförbannat ska jag försöka få ut "snorkusen".. Aj, aj, aj...
-Nej nej, låt den vara. Det är syrgas, Säger sköterskan
















-Vi får inte tag på din man. Vi måste ha fått fel nummer.
-Jaha, får jag min mobil...
Letar reda på Björns nr och ringer honom
-Jag är klar.
-Hur mår du?
-Jag är klar, du kan komma nu.
-Oki, men hur mår du, har allt gått bra?
-Jag är klar. Klick.
Har även lyckas skicka iväg lite sms som jag inte har något minne av...
Strax efter 11.00 är Björn helt plötsligt brevid mig.
Jag undrar om dom är stora.
Han svara ja.
Det känns bra.
Tar ett kort för att försöka se...























Ska försöka gå upp och kissa... Det gick bra. Svimmade litegrann på toaletten. Det var skönt.
Några glas saft senare mådde jag lite bättre..















Kom till hotellrummet vid 15.30.
Ont, självklart gör det ont, ont, ont. Men det är helt överlevligt.





Dagen efter op skulle alla slangar som ni ser dras ut...
Blää, det är det äckligaste jag gjort nånsin alltså.
Sköterskan trycker lixom ihop dom där behållarna som ni ser på bilden, också så sugs det ut blod och bedövningsvätska. Det bubblar i brösten och låter slurp ljud... Jag höll på att kräkas.
Sen drar dom ut 4 slangar som går runt brösten... Det är sjukt obehagligt.
Fy fan...
Nu har dom svällt av lite och är lite mjukare, mindre och bekvämare.
Jag hoppas att dom kommer att läka bra och bli fina :)





Om ni har frågor, fråga på medans minnet är färskt :)

Inga kommentarer: